Mike Rother: Toyota-kata
𝙏𝙚 𝙢𝙞𝙩 𝙘𝙨𝙞𝙣á𝙡𝙨𝙯, 𝙝𝙖 𝙚𝙜𝙮 𝙖𝙡𝙠𝙖𝙡𝙢𝙖𝙯𝙤𝙩𝙩𝙖𝙙 𝙝𝙞𝙗á𝙯𝙞𝙠? 𝙀𝙜𝙮𝙨𝙯𝙚𝙧, 𝙠é𝙩𝙨𝙯𝙚𝙧 𝙚𝙨𝙚𝙩𝙡𝙚𝙜 𝙩ö𝙗𝙗𝙨𝙯ö𝙧, 𝙫𝙖𝙜𝙮 𝙧𝙚𝙣𝙙𝙨𝙯𝙚𝙧𝙚𝙨𝙚𝙣?
Mi a könnyebb neked?
𝐊𝐢𝐫ú𝐠𝐨𝐝 é𝐬 𝐞𝐥𝐤𝐞𝐳𝐝𝐬𝐳 ú𝐣𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐫𝐞𝐬𝐧𝐢.
Feladod az álláshirdetést,
jönnek a jelentkezők, állásinterjúztatás, kiválasztás, szerződéskötés,
betanítás. És ez idő alatt ki végzi a kirúgott dolgozód munkakörét és még
pluszban az új ember megtalálásával járó feladatokat is meg kell oldani
valakinek.
𝓔𝔃 𝓶á𝓻 𝓴é𝓽 𝓮𝓰𝔂𝓼é𝓰𝓷𝔂𝓲 𝓶𝓾𝓷𝓴𝓪𝓲𝓭ő 𝓴𝓲𝓮𝓼é𝓼 𝓪 𝓽𝓮𝓻𝓶𝓮𝓵é𝓼𝓫ő𝓵.
Ha megtalálod az új
munkavállalódat, akkor is legalább két bizonytalansági tényezővel számolhatsz.
Egy: nem lehetsz abban biztos,
hogy neki bejön-e az általad kínált munkakör, a munkahelyi légkör, az új
környezet, a kollégák, vagy akár te, mint főnök. Neki is vannak céljai, vágyai,
elvárásai, lutri, hogy ezt biztosan nálad találja meg.
Kettő: az is bizonytalan, hogy
neked megfelelő lesz-e hosszútávon az illető? Tényleg rendelkezik-e azokkal a
képességekkel, ami az adott munkakör ellátásához szükséges. Milyen a
személyisége, be tud-e illeszkedni a csapatba… ez a sor hosszan folytatható.
Felmerül a következő kérdés,
mit teszel, ha eltelik egy pár hónap és ő is hibázik, nem tudja az elvárásodnak
megfelelően végezni a munkát, azt tapasztalod, hogy nem érti amit mondasz neki,
mintha nem ugyan azt a nyelvet beszélnétek, sőt, azon kapod magad, hogy inkább
elvégzed azt a munkát is, csak haladjanak a dolgok.
És jön újra a gondolat. Ez az
egész így se tökéletes! "Én őt is kirúgom!" Ez már megint nem működik!
"Nem
azt a kérdést kell feltenni, működik-e, hanem azt: Mit kell tennünk, hogy
működjön?" (Mike Rother: Toyota-kata)
A
távol-keleti kultúrákban csak nagyon komoly okok miatt mondanak fel a munkavállalóknak.
Pontosan ezért egy olyan cégkultúra tud kialakulni, melyben a vezetők és
dolgozók rákényszerülnek arra, hogy a problémáikat ne elkerüljék, a kollégák
lecserélésével, hanem szembenézzenek azokkal, leüljenek, megbeszéljék és
megtanulják megoldani azokat, hosszútávra elköteleződve.1
Náluk
ez a hosszútávú céges stratégia része. Sok vállalkozás
sikeres példája mutatja, hogy olcsóbb egy kollégát fejleszteni, mint azokat
cserélgetni.
Hogyan csináld, hogy működjön? Keress meg és
mutatom!
Gali Mónika vagyok, well-being coach. Az a
célom, hogy segítsek neked megtanulni, hogyan kezeld a problémáidat és ennek
eredményeként, hogyan csinálj egyre több olyan dolgot, ami Flow-ban tart és
mellette a profitod is növekedjen.
Ha ezt megtanulod példaként járhatsz a
beosztottjaid előtt, akik jól érzik magukat a környezetedben, követni akarnak
és eszük ágában sem lesz, hogy másik munkahelyet keressenek.