„NEM AZT A KÉRDÉST KELL FELTENNI, MŰKÖDIK-E, HANEM AZT: MIT KELL TENNÜNK, HOGY MŰKÖDJÖN?”

2024.02.20

Mike Rother: Toyota-kata

𝙏𝙚 𝙢𝙞𝙩 𝙘𝙨𝙞𝙣á𝙡𝙨𝙯, 𝙝𝙖 𝙚𝙜𝙮 𝙖𝙡𝙠𝙖𝙡𝙢𝙖𝙯𝙤𝙩𝙩𝙖𝙙 𝙝𝙞𝙗á𝙯𝙞𝙠? 𝙀𝙜𝙮𝙨𝙯𝙚𝙧, 𝙠é𝙩𝙨𝙯𝙚𝙧 𝙚𝙨𝙚𝙩𝙡𝙚𝙜 𝙩ö𝙗𝙗𝙨𝙯ö𝙧, 𝙫𝙖𝙜𝙮 𝙧𝙚𝙣𝙙𝙨𝙯𝙚𝙧𝙚𝙨𝙚𝙣?

Mi a könnyebb neked?

𝐊𝐢𝐫ú𝐠𝐨𝐝 é𝐬 𝐞𝐥𝐤𝐞𝐳𝐝𝐬𝐳 ú𝐣𝐚𝐭 𝐤𝐞𝐫𝐞𝐬𝐧𝐢.

Feladod az álláshirdetést, jönnek a jelentkezők, állásinterjúztatás, kiválasztás, szerződéskötés, betanítás. És ez idő alatt ki végzi a kirúgott dolgozód munkakörét és még pluszban az új ember megtalálásával járó feladatokat is meg kell oldani valakinek. 

𝓔𝔃 𝓶á𝓻 𝓴é𝓽 𝓮𝓰𝔂𝓼é𝓰𝓷𝔂𝓲 𝓶𝓾𝓷𝓴𝓪𝓲𝓭ő 𝓴𝓲𝓮𝓼é𝓼 𝓪 𝓽𝓮𝓻𝓶𝓮𝓵é𝓼𝓫ő𝓵.

Ha megtalálod az új munkavállalódat, akkor is legalább két bizonytalansági tényezővel számolhatsz.

Egy: nem lehetsz abban biztos, hogy neki bejön-e az általad kínált munkakör, a munkahelyi légkör, az új környezet, a kollégák, vagy akár te, mint főnök. Neki is vannak céljai, vágyai, elvárásai, lutri, hogy ezt biztosan nálad találja meg.

Kettő: az is bizonytalan, hogy neked megfelelő lesz-e hosszútávon az illető? Tényleg rendelkezik-e azokkal a képességekkel, ami az adott munkakör ellátásához szükséges. Milyen a személyisége, be tud-e illeszkedni a csapatba… ez a sor hosszan folytatható.

Felmerül a következő kérdés, mit teszel, ha eltelik egy pár hónap és ő is hibázik, nem tudja az elvárásodnak megfelelően végezni a munkát, azt tapasztalod, hogy nem érti amit mondasz neki, mintha nem ugyan azt a nyelvet beszélnétek, sőt, azon kapod magad, hogy inkább elvégzed azt a munkát is, csak haladjanak a dolgok.

És jön újra a gondolat. Ez az egész így se tökéletes! "Én őt is kirúgom!" Ez már megint nem működik!

"Nem azt a kérdést kell feltenni, működik-e, hanem azt: Mit kell tennünk, hogy működjön?"  (Mike Rother: Toyota-kata)

A távol-keleti kultúrákban csak nagyon komoly okok miatt mondanak fel a munkavállalóknak. Pontosan ezért egy olyan cégkultúra tud kialakulni, melyben a vezetők és dolgozók rákényszerülnek arra, hogy a problémáikat ne elkerüljék, a kollégák lecserélésével, hanem szembenézzenek azokkal, leüljenek, megbeszéljék és megtanulják megoldani azokat, hosszútávra elköteleződve.1

Náluk ez a hosszútávú céges stratégia része. Sok vállalkozás sikeres példája mutatja, hogy olcsóbb egy kollégát fejleszteni, mint azokat cserélgetni.

Hogyan csináld, hogy működjön? Keress meg és mutatom!

Gali Mónika vagyok, well-being coach. Az a célom, hogy segítsek neked megtanulni, hogyan kezeld a problémáidat és ennek eredményeként, hogyan csinálj egyre több olyan dolgot, ami Flow-ban tart és mellette a profitod is növekedjen.

Ha ezt megtanulod példaként járhatsz a beosztottjaid előtt, akik jól érzik magukat a környezetedben, követni akarnak és eszük ágában sem lesz, hogy másik munkahelyet keressenek.